Tuesday, January 29, 2013

aKu GaDiS kAmPuNg

Petang2 mcm ini memang jd kesukaan untuk aku menaip setiap patah cerita yg aku rasa tngah bermain dalam fikiran skrang.. Mungkin aku dah terbiasa dengan watak melankolia senja yang sering mengulik rasa kesedihan dan kesayuan disuntik seribu kenangan yang sentiasa kembang ditinggal masa. Kini aku masih di sini di bawah pokok yg telah biasa b'satu dengan panas udara pantai dan indahnya alunan ombak.. Mungkin aku mampu mengorek seribu cerita dari pokok yg semakin hari semakin tunduk ke bumi ini.. Aku sering ke sini berada dibawah teduhannya, aku merasa dia mampu bercerita tentang hebatnya pantai ini padaku.. mungkin juga rakusnya manusia mendirikan besi batu di sini tanpa fikir sakitnya pantaiku.. Semua cerita ada dipokok rhu ini.. Dan aku rasakan pokok ini juga mungkin sudah jemu dengan kerakusan manusia, mungkin juga sudah bosan barangkali dengan tipu helah manusia.. Pernah seorang teman bertanya padaku.. Tidak jemukah aku dengan pantai.. Tiap2 hari hanya pantai saja dibibirku.. Aku hanya tersenyum dan terus tersenyum.. Ingin saja aku menjawab padamu sahabat.. Itulah diriku melankolia senja.. Cintakan kedamaian dan keindahan.. Tersenyum bila bau indahnya pantai.. Ketawa bila aku dapat menghayati ketulenan pantaiku..sungguh.. Bila pantai bersatu dengan senja.. Keriangan tidak dapat digambar pada wajahku.. Pasti sungguh indah bila sinaran senja menyuluhi air ombak pantai yang tidak pernah penat mencipta irama melodi senja.. Aku tersenyum lagi.. Inilah aku.. Disini tempatku melepaskan kerinduanku.. Disini tempatku lepaskan dramatikaku seharian.. Di sini.. Bukan di tempat orang-orang kota seperti kalian.. aku hanyalah gadis kampung.. Yang mengharapkan sisi kampung dalam diriku tidak di hanyutkan oleh kepalsuan-kepalsuan kota yang tiada kesudahan.. Aku gadis kampung yang mengharap kedamaian desa sentiasa disisi.. Aku hanya gadis kampung..

0 comments:

Post a Comment