Sunday, January 27, 2013

Adakah Indah?

Bila sudah menganjak usia 20an pastinya setiap orang ingin mempunyai kehidupan berkeluarga yg di impikan dari usia kecil lagi..tidak terkecuali aku.. Kemarin aku sempat melihat keindahan dan keriangan seorang sahabat menamatkan setiap persoalan yang sering menguasai fikirannya.. persoalan bilakah aku akan kawin..dengan siapakah aku akan kawin.. Pasti menjadi persoalan biasa kepada setiap remaja bila sudah merasa diri sudah dewasa.. Perkahwinan yang sungguh ringkas itu telah mencuri minat aku pada setiap aturan yang dilakukan, dari majlis akad nikah hingga majlis meraikan pengatin.. Sebagai teman kepada pengatin perempuan, aku begitu teruja melihat sahabatku akan menjadi milik kepada pasangannya.. Indah sungguh, begitu cantik aturanNya.. Ketika akad dilafazkan.. Terharu menguasai diri ini.. Aku tidak mampu menggambarkan perasaan sahabatku, pastinya tiada kata yang ada untuk diungkapkan.. Usai majlis hanya senyuman peneman kepada setiap orang dalam masjid itu.. Pastinya setiap orang berkongsi kegembiraan.. Dalam hatiku terdetik seribu persoalan.. Aku cuba untuk menenangkan diri ini.. Mungkin aku juga ingin berada ditempat itu, mungkin sahabat ku yang lain juga begitu.. Mungkin itu normal sebagai gadis remaja yang semakin hari semakin singgah ke usia yang lebih tua. Terasa teringin seperti sahabatku itu menguasai diri, berlawan dengan emosi dan kehendak.. Hati cuba untuk mencipta ayat2 pujukan, menahan diri agar bersabar. Aku hanya memujuk hatiku untuk bersabar dan cuba untuk kuatkan hati yang membuak2 menginginkan perkara yang sama berlaku padaku. Berwalikan ayahku.. Dengan insan yang diharapkan menjadi milikiku..membuatkan hati bertambah kencang utk mengikut langkah sahabatku itu.. Aku masih melawan keinginan ini dengan semua andaian positif,. Akhirnya ia berjaya.. Hatiku tenang seketika.. Aku tidak perlu untuk fikir itu dan ini.. Kerna ku yakin.. aku adaMu yang pasti akan memberi yang terbaik kepadaku.. aku yakin dan terus yakin.. Untuk sahabat aku berharap kau mampu melayari kehidupanmu disamping dirinya dengan seribu senyuman.. Bumi mana tidak ditimpa hujan, begitu jualah rumahtangga.. Masalah akan datang, dan dia juga akan pergi.. Percayalah.. Bila ikrar kau dan dia termenterai.. Ingatlah kau sahabat.. Hidup kini di kurniakan sehelai kain putih, yang engkau dan pasangan mu harus corakkan.. Corakkanlah seindah mana mengikut ingin, tapi dalam engkau asyik mencorakkan keindahan pada kainmu.. Jika pada awalnya dia sudah terconteng sesuatu yang buruk dan tidak diinginmu, bersabarlah dan teruskanlah lukiskan corak kamu berdua, dan lupakan yang kau terconteng, melukis dan terus melukis sehingga kau dapat lukisan paling indah nanti.. Insyaallah.. Semoga berbahagia dengan lukisan itu suatu hari nanti, semoga berkekalan melayari kehidupan rumahtangga..

0 comments:

Post a Comment