Wednesday, March 27, 2013

bila aku tidak mampu berkata-kata

sudah bosan aku melihat gelagat manusia kanan dan kiri hidupku..jika itulah perkataan yg paling wajar aku berikan.. “bosan” mungkin.. aku juga manusia dan pastinya ada gelagatku yang pasti tidak menyenangkan sebahagian dr kamu.. itulah manusia.. tiba2 bila melihat mcm2 ragam manusia.. aku terfikir pernah tak korang rasa korang menipu diri sendiri? Persoalan yg tak pernah lari dari fikiranku..ada saja.. kadang-kadang kte manusia pasti tidak lari dr hipokrit.. tp mungkin ada yang tersangat suka menipu diri sendiri sehingga sudah menjadi kebiasaan, mungkin juga 'tabiat' dengan kata yg lebih tepat.. aku hanya terfikir.. tak bosan ke menipu diri sendiri semata2 nak puaskan mata masyarakat.. mungkin untuk mendapat pandangan positif dr mata yg memandang…teman2 n all.. punya beribu perwatakan.. sungguh membosankan,.. mungkin kita yang sudah tahu perangai atau dirinya sebenarnya mungkin sudah bosan dengan dramatika sehariannya.. sngt bosan.. tidak semena2 kadang2 menyampah.. mungkin agak melampau kata2 itu.. tapi itu realiti.. aku terfikir susah sangat ke nak jd diri sendiri.. hitam sangat ke perwatakan asal sampai sanggup bertukar2 topeng .. sampai perlu bertopeng beribu watak..itu manusia.. kadang-kadang terasa ingin menegur.. sampai bila dia ingin begitu.. tapi aku mungkin tidak layak.. dan mungkin juga tiada perkataan yang aku rasakan sesuai.. tidak salah mungkin kita menipu diri kita, mungkin pada sesuatu masa.. tidak salah rasanya kte hipokrit seketika untuk menghormani suasana.. tapi bila sudah melampau… ia menjadi sngt membosankan.. tiada lagi nasihat yg mampu diberi.. tiada lagi keberanian untuk ku berkata2.. hanya mampu tersenyum dan terdiam.. hanya mampu melihat dan melihat.. dan hnya mampu berdoa suatu hari kau akan berubah.. mungkinkah itu sudah cukup?? Bg ku mungkin memandai untuk itu.. kau lemah aku lemah.. kau kuat aku kuat.. kerna kau sahabatku..

0 comments:

Post a Comment