Thursday, February 28, 2013

aku dan kota kepalsuan~

Aku gadis kampung Tidak tahu aturan hidup di kota Terasa kota penuh kepalsuan membawa terus mengaku aku gadis kampung Walau kaki ini perlu jejak ke kota kepalsuan aku akan berdiri di situ melihat hidupmu melihat gelak mu wahai kota.. kota walau kau kata aku masih seperti dulu seperti waktu kau berseluar kakinya besar rambutnya afro.. aku mengaku.. aku masih seperti zaman kampungmu dulu.. bagaimana kau tahu hidupku kini seperti zaman muda mu dulu.. yakin kau juga pernah merasa kampung sepertiku… yakinlah kota.. aku suka suasana itu.. wahai kota.. aku suka keramaian anak-anak berbasikal ke sana ke mari.. riuh bermain di tanah-tanah kosong.. dulu.. di situ aku kenal sakitnya bila dikhianat di situ ku rasa tersenyum bersama teman rapat.. kota.. aku tahu kau juga pernah di situ.. aku tahu kau juga pernah terasa hebatnya kampungku.. bila kau mula berubah menjadi kota kau mula tidak kenal lagi tempatmu tersungkur dan tempatmu bangun hingga menjadi kota.. mudah sungguh kau lupa kau pandang aku bagaikan tidak layak untuk aku berada di bumi ini gahnya dirimu kota sehingga kau calar diriku dengan pandangan mu.. kota aku gadis kampung masih mengharap aku akan terus di sini di tanah kampung ku.. bersemadinya aku disini saat mawar merah mula bertaburan di dada ku aku harap…masih di sini.. kota engkau gah dengan diri mu.. kemegahanmu.. aku masih di kampung ini… mengadap pantai mengdongak langit.. berkain batik berselipar jepun.. itulah aku..gadis kampung.. bersama aiskrim sepuluh sen di tangan.. sudah cukup kiranya untuk ku megahkan.. kita begitu jauh kota.. yakinlah aku begitu jauh banding denganmu.. dan aku yakin aku pasti tidak mampu mengejarmu kota.. dan yakinlah aku tidak sanggup menjadi sepertimu kota… aku hanya gadis kampung yang akan berbangga bila orang memanggilku … gadis kampung…

0 comments:

Post a Comment