Thursday, June 16, 2011

Nape dialek ko pekat sngt..???..(catatan 4 bulan)

Duk luar dr kelantan x bermaksud aku perlu tukar dielek aku..dah memang bahasa tempat lahir aku..nape nk dipertikaikan yg aku ckp kelantan pekat sngt..oh peh lezzzzz…my tongue dah terbiasa ckp bahasa klate.. xyah laa nk sruh aku tukar cakap luar…okey aku xkisah pom ‘cakap diluar’ tp ble perlu jeelaa…xyah laa nak over dos sngt…aku bukan xsuka ckp bahasa kebangsaan kita..tp nk wat camne..dah aku dilahirkan di KELANTAN..n dah ditakdirkan bahasa harian aku..bahasa klate..xyah laaa nk kalut sngt, nk sruh aku ubah percakapan aku..x suka!!...okey..aku buleh jee cuba cakap ala2 kl..(hehe..berlagak)..tp buat masa nie..aku xase lg aku perlu bersungguh2 sngt blaje cakap kl.. mst korang cakap aku bersifat etnosentrik kan..xpe aku xkisah pun coz memang aku perlu gak pertahankan bahasa aku… aku tau aku anak Malaysia..dan korang gak kena ingt Kelantan adalah salah satu kompenan yg ader dlm Malaysia.. selalu owg mst ckap Malaysia satu Negara penuh keunikkan..yes..memang betul..then, bukan saje Malaysia unik coz ader pelbagai bangsa bah pelbagai dielek..klu nk kaji pom mst menarik kan..n utk dibanggakan..tp kenape time aku ckp jee bahasa aku..mst owg cam perlekehkan…oh pehhh lezzzzz..korang sedar x bahasa aku antara keunikkan yg ader kat Malaysia..so, buleh x korang yg anti sngt nga b.kelantam hargainya walau sedikit..aku memang xfaham nape korang cam xleh trime jeee bahasa kiteorg..pas2 ckp korang xfaham bahasa klate..okey fine, aku xkisah tp ble jee aku nk cite something…pas2 aku cakap arrr ‘diluar’..pas2 korang ckp lax aku culture shock..then..ader lax yg siap tnya ko memang xleh ekk nk ubah lidah Kelantan ko 2 n ckap cam biasa..okey fine…panas beb..aku baru jee nk try cakap diluar ckit…dah diperlekehkan..gelak2..apeeehal niey…kan aku kuar bahasa klate pekat aku..baru tau…n aku wat blog niey pun nk bagi aku terbiasa nga bahasa melayu standart..aku suka tulis setiap entri aku nga bahasa standart..dan knpe aku xtulis jee dlm bahasa kesayangan aku...aku wat entri ini xbermaksud aku sayang bahasa Kelantan gilerr2…n benci bahasa melayu standard…no okey…aku buat stp entri dalam blog aku dlm bahasa melayu..itu makna nyer aku cuba blaja bahasa biasa..hope entri dalam blog aku boleh difahami.. aku sayang gak bahasa melayu Malaysia..Cuma mungkin aku sedikit sukar untuk bertutur..hehe biasa lerr lidah aku dah sebati nga budu..so untuk tukar pada lain taste..ia memerlukan sedikit masa…n aku xpernah menyempitkan fikiran aku utk tidak mahu bertutur dlm bahasa standard..tp mungkin sedikit lambat kerana aku tidak bersungguh2..mungkin sangat sukar utk melupakan bahasa asal walau sedikit..aku masih mencuba utk ke arah itu..sedikit lambat mungkin..n dngr penulisan dlm blog aku niey.. buleh laa improve ckit bahasa melayu standart aku...hehe….hope~

2 comments:

rukia batrisya said...

caro kore la..lu dgr ore gk..xleh hdup la kita..cuma bg pndapat aku, mgkin tuk yg formal blh la ckp BM standard, tp lau ngan kwn2 yg sma ngeri, xkn nk ckp "diluar" kot?..xke blagak namenya????..ak rse xtimbul isu pekat tu mjd msalah ngara pn coz bg ak, smua org, n lect pn tau dak2 klntan agk skar tuk btutur BM ngan btol, but at least, they r trying 2 speak, eventhough its very difficult to them..please give some respect 2 kelantanise

indah sinar mentari said...

kelantanise is the best..xsuko nga ore hok cam jelezz nga bahaso kito..kan2??

Post a Comment