Thursday, May 2, 2013

Aku BukAN aHLI pOLItIK

aku masih ingt masa pilihanraya 2008, masa tuh aku form six.. member aku yg laki kat kelas mmg bising gler citer sal politik..x henti2 and aku pun turut sama semangat giler bg hujah2 pemikiran sesuai dngn usiaku.. tp untuk aku kata aku sudah matang utk berfikir soal politik,..tentulaa tidak..tp aku yakin saat itu hatiku sngt gentar n berkobar2 giler time keluar isu politik.. sampai pernah aku terfikir utk jd ahli politik..aku selalu bermegah dengan angan2 ku.. aku bgtaw semua org sekeliling ku aku ingin jd ahli politik..konon nyer ingin menegakkan semua keadilan..aku x sanggup tngk rakyat terus idup dlm keadaan yg selalu kena tipu.. itu pemikiran aku ketika itu.. mungkin normal sbg rakyat aku pasti berimpian tinggi mungkin juga sama seperti yg lain..angan2 tidak pernah berhenti untuk itu.. aku masih bersemangat, sangat jelas ketika aku suarakan pd kakak ku.. die seperti nya sngt menyokong angan2 adiknya.. semangat saja dia mengiakan semuanya.. tp aku masih ingt dengan jelas kata2nya.. bukan senang utk jd pemimpin..bukan senang utk berpegang pada amanah..bukan senang.. kekuatan itu bkn ada pd calang2 orang.. kalau yakin semua itu kau mampu harungi, teruskan dngn angan2 mu... kalau nk jd pemimpin bukan sekadar suka2.. tiada yg paling berat tanggungjawabnya klo bukan pemimpin.. kalau berani teruskan.. tiada langsung halangan.. mungkin aku terlalu serius ketika itu sehingga membuatkan aku berfikir panjang dengan kata2 itu.. angan2 ku mula berkurang sedikit demi sedikit setelah teringat kta2 itu tp masih bermain dlm kepala utk aku berpolitik suatu hari ini.. ketika aku perlu pemohanan universiti.. aku sangat teruja utk mengisi kos sains politik sbg pilihan.. sungguh jelas angan2 ku ketika itu..hingga buat ku tersenyum sendiri bila terfikir kembali.. mungkin disebabkan ketika itu aku pelajar form six yg perlu utk mengetahui setiap isu2 semasa utk jawab exam bwt aku sngt peka dngn semua isu n pastinya politik.. tahun itulah pru12 berlansung...jika aku fikir blik semua, x tercapai dek akal kenapalah aku begitu taksub dngn dunia politik sesampai begitu sekali.. pemikiran mentah mungkin juga matang ketika itu.. walau mak ayah ku bukan golongan yg kuat berparti.. tp bile tb giliran ku terasa lain macam gelombangnya..mereka pun sudah mengerti sngt dngnku suka bercita2 itu dan ini.. tp mungkin cita2 ku ini paling membuatkan mereka mengambilnya dngn serius kerana ketika itu aku juga serius.. tp untuk aku berfikir pasal politik kini agak membuatkan aku muak..bosan..dan tentunya sngt obvious tidak berminat langsung.. walaupun aku tidak diberi keizinan oleh Nya utk mengambil kos sains politik cukuplah kini aku sbgai pelajar pengajian malaysia pun sudah cukup bnyk rasanya isu politik yg harus aku selami.. mungkin disebabkan kata2 kakakku telah membuatkan aku terfikir berkali2 untuk tidak langsung terlibat dengan politik.. tp pastinya aku akan terlibat untuk mengundi parti yg dulu aku bercita2 utk menjadi pemimpinnya.. tahun ini first time aku akan memainkan peranan aku dlm politik.. x sbr nk pergi mengundi.. sb aku dah lama tertanya2 proses pengundian itu berlaku bagaimana.. sungguh curious walaupun sudah jemu belajar segalaa mcm di dlm kelas.. tp pastinya yg realiti itu lbh terkesan jika dibandingkan dngn teorinya.. yg pasti aku bukan ahli politik.. seperti impian ku dulu.. aku hnya pemerhati politik yg akan menilai,. seterusnya memilih..bila sudah belajar..bila sudah memerhati.. bila sudah menilai.. tibalah msanya untuk menentukannya..hehehe..
tiba2 emosi politik kembali sesuai suasana..selamat mengundi.. 

0 comments:

Post a Comment