Thursday, June 16, 2011

Memancing~… (catatan 4 bulan)

Suasana redup di petang hari dngr matahari senja makin tenggelam..aku singgah sebentar di pantai sri tujoh…salah satu pantai yg ader kat daerah aku..hajat dihati singgah sebentar untuk merehatkan minda yg agak kepenatan setelah lama bertungkus lumus menyiapkan segala tugas yg diamanahkan dan diperlukan dlm menuntut ilmu..dikesempatan masa yg ader ini ingin aku gunakan utk menyiapkan beberapa entri..dngr angin pantai yg sepoi2 bahasa lagi mengasyikkan aku utk menulis..nk wat satu2 entri aku perlukan ketenangan dan kedamaian..so aku kena cari tempat yg agak tenang di pantai..tp sambil nk cari inspirasi nk wat entri..aku cari laaa keja lain..kebetulan mak ayah aku nk g memancing ikan..so aku wat keputusan nk join sekali arrr..nk g pancing ikan dngn semangat yg berkobar2…memasang seribu harapan agar nasib menyebelahi aku..okey dngr control bajet power nyer aku ingin mulakan memancing..diiringi nga baca doa harap2 dpt ikan besar..aku lemparkan tali joran sejauh yg mungkin.. aku sngt memasang harapan nga umpan yg diharapkan menyebelahi aku..berbekal umpan yg tidak seberapa menjadikan mula tidak percaya nasib akan menyebelahi aku..tp disebabkan ader seseorg mencabar aku utk mendapatkan walau seekor ikan..aku perlu utk menyakinkan diri aku..aku pasti dpt ikan!!..mungkin dngr semangat aku yg giler taksub nk dptkan ikan..bru jeee aku mula melembarkan joran aku..aku terkezzuutt ble tak sampai 5 minit umpan aku dimakan dek ikan..so dngr excited aku angkat joran..dapat arrr seekor ikan..woooo..sngt2 amazing…tp dngr semangat yg lgi bertambah..aku try umpan yg seterusnya coz niey first time aku memancing dpt ikan..masa kecik2 lu aku pernah gak memancing tp xpernah kot dpt ikan.. saat dan ketika ini memang menggembirakan coz julung2 kali nyer memancing dpt ikan..tp saat kegemilangan aku dah mula menunjukkan kegelapan ble dah agak setengah jam lebih aku tunggu umpan aku x menjadi minat dan perangkap si ikan..oh berasa tersngt sedihhh..agak malang arrr..aku dah menunjukkan kebosanan..time dpt ikan td satu daerah dngr aku menjerit kegembiraan..tp ble mane ikan dah hilang entah kemana..suram dan senyap saja peneman ketika itu..malas jee bercakap..xnak diganggu kerna terlalu fokus dan masih berharap ader laa ikan yg mahu sukarela menjadi mangsa aku..so aku dah mula bosan tahap gabannn punya bosan..jd, dengan berfikiran waras.. aku dah mula nk ubah niat serta merta..daripada niat nak memancing ikan..nk wat masak asam pedas..aku dah ubah niat utk memberi makan jee ikan2 yg ader kat situ.. drpd aku niat nk tangkap ikan2 kat situ..pas2 xdpt..wat naik hanginnn jeee…baiklaa aku ubah niat seikhlas yg mungkin utk menderma mkanan kat ikan2 kat situ..cuba korang fikir ader ke patut..aku baru jee letak umpan ke dasar air…xsempat aku nk betul2 kan joran..angkat jee umpan aku dah di makan ikan..wahai ikan nape laa ko makan umpan 2..makan laaa mata kail..bru senang keja aku..wat habis umpan aku jeee…n masa 2…aku ase laaa ikan2 kat sini sume punya IQ yg gilerrr plus2…pas2 aku dah ubah niat..aku relakan jee umpan aku dimakan dek ikan..so aku memang baik gilerr coz bg makan ikan..yes…thanks ikan2 coz korang dah bg tambah pahala aku..sb aku menjadi penderma yg sngt baik..dah laaa umpan udang..mak aku beli 16 hinggit kot sekilo..mahal kot (mengungkit,..hehe..)..abih pahala td coz mengungkit semua kebaikan yg telah dilakukan utk ikan..

0 comments:

Post a Comment